Det er enkelt for bedrifter å holde rede på hva vi kjøper, men det er vanskeligere å finne ut hvorfor. På bakgrunn av dette har mange store selskaper fått interessen opp for hvordan forståelse av menneskehjernen kan hjelpe dem å forstå forbrukernes valg bedre. BigBlue&Company var i februar i Tyskland og besøkte Neuromarketing Labs, som spesialiserer seg på bruk av hjernesporingsverktøy for å avgjøre hvorfor vi foretrekker noen produkter overfor andre.

Neuromarketing

Neuromarketing

Hvordan fungerer neuromarketing?

EEG er en forkortelse for elektroencefalografi. EEG registrerer elektriske impulser som oppstår i hjernebarken. Ved å feste elektroder til en persons hode kan man evaluere de elektriske mønstrene av hjernebølgene, og ut fra dette kan man måle intensiteten av ulike responser som blant annet lyst, sinne, spenning og avsky.

Snacks-giganten Frito-Lay ansatte i 2008 et neuromarketing firma for å se nærmere på hvordan forbrukerne reagerte på «Cheetos, USA´s bestselgende merkevare av ostepop. Ved å bruke EEG-teknologi på en gruppe frivillige respondenter fant man ut at forbrukerne reagerte sterkt på det faktumet at man får oransje fingre av ostestøvet ved å spise «Cheetos». Disse sterke reaksjonene var imidlertid ikke av negativ karakter, i motsetning til hva markedsavdelingen i Frito-Lay hadde mistanke om i forkant av studie. Det viser seg at det at produktet blir oppfattet som ”grisete” faktisk tiltaler forbrukerne da det å spise det representerer en grad av ”utskeielse” i form av å unne seg noe. Dette åpnet en mulighet for Frito-Lay til å benytte det faktum at produktet er ”grisete” å spise til sin fordel i sin markedskommunikasjon, en mulighet de aldri ville oppdaget uten bruk av EEG-målinger.

Hva kan neuromarketing brukes til?

Med ”neuromarketing” menes det å måle kroppens reaksjoner på ulike former for markedsføring. Det kan handle om hvordan folk handler i butikk, ser på reklame, smake på produkter eller når de ser et merke de kjenner. Neuromarketing gir en bedre forståelse av hvorfor vi reagerer som vi gjør. De fleste mennesker er gode til å uttrykke hva de vil og hva de liker, men har større problemer med å svare på hvor disse verdiene kommer fra eller hvordan man påvirkes av faktorer som for eksempel merkevare, butikkdisplayer eller prisen på et gitt produkt. EEG kan være et godt verktøy i å hjelpe oss å forstå de skjulte elementene i beslutningsprosessen.

Videre kan kombinere EEG-målinger med eyetrackingsstudier kan man oppnå en svært innsiktsforståelse av hva som påvirker forbrukers beslutningsprosess. Hvilke elementer ved et produkts design er det som tiltrekker kunden? Hvilke elementer har en negativ psykologisk effekt på forbruker i en beslutningssituasjon? Ved å kunne måle hva respondenten ser på gjennom eyetracking og samtidig måle hva respondenten føler om det han/hun ser kan man identifisere måter å optimalisere markedskommunikasjonen for å øke salg. Her er mulighetene mange og det er kun kreativiteten som setter en stopper for hva man kan finne ut av.

0
Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

© 2018 BigBlue&Company
Velkommen tilbake.