Hillesland til Aftenposten:
«Handelen ønsker fornyelse»

 

Jan Hillesland i BigBlue&Company

Jan Hillesland i BigBlue&Company

 

Jan Hillesland i BigBlue&Company snakket denne uken med Aftenposten om noen av utfordringene ved nylanseringer i norsk dagligvare. Hillesland identifiserer tre hovedgrunner til at det hvert år svømmer over av nylanseringer i norsk dagligvare:

  1. 30% av alle nylanseringer er kun re-lanseringer, hvor det foretas små endringer/forbedringer av eksisterende SKUer.
  2. 4.000 SKUer inn, betyr 4.000 SKUer ut. 60% er ute av hyllen ila 15 måneder og over 90% er ute av hyllen ila 3 år.
  3. Handelen ønsker fornyelse og det er vel så mye strategisk baktanke ved nylanseringene som det er tro på at innovasjonene vil nå gjennom det trange nåløyet som er norsk dagligvare.

«I en innovasjonsprosess er «den siste meteren» den viktigste. Du tester pakning, smak, pris, men de fleste mangler innsikt på hvordan shopper faktisk observerer og oppfatter produktet. Ser shopperen produktet? Hvor i hyllen har produktet størst sannsynlighet for å lykkes? Et godt packningsdesign er meningsløst hvis posisjonen i hylla ikke er god nok til at produktet er synlig for shopper – denne innsikten får du ikke uten tilstrekkelig testing. Den siste meteren handler også om riktig markedsføring for å få shopper til å prøve produktet. 80% av nordmenn er vanemennesker og skal man klare å få shoppere til å endre sine matvaner og omfavne et produkt er man avhengig av å få shopper til å prøve produktet, og ikke bare fokusere på å skape kjennskap til produktet», meddeler Hillesland.

I BigBlue&Company har vi lenge vært av den oppfatningen at innovasjonsprosessen, som bringer frem de tusenvis av nylanseringene tre ganger i året i norsk dagligvare, har et stort forbedringspotensialet. Leverandørene er avhengig av å legge til grunn mer fakta og innsikt for å øke suksessraten i et lanseringsmarked med svært høy konkurranse. Leverandører må basere innsiktsgrunnlaget sitt på kjøpsadferd, og ikke kjøpsintensjoner. Testene som avgjør hva som blir lansert er dessuten ofte gjennomført på en isolert måte, og ikke i relasjon til konkurrenter og i en realistisk kjøpssituasjonen for testenes respondenter. Dette er grunnen til at BigBlue&Company sine anbefalinger alltid er basert på reell kjøpsadferd på bakgrunn av tester i butikk.

 

0
Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

© 2018 BigBlue&Company
Velkommen tilbake.