Tirsdag 17.april arrangerer BigBlue&Company et frokostseminar med 8 foredragsholdere som hver får 10 minutter taletid. To av temaene som skal fremheves under 8×10 seminaret er «Økt salg gjennom kundeinnsikt» og «Butikkommunikasjon med bruk av POS-materiell». Høres dette interessant ut? Vitusapotek og Maxbo er to av foredragsholderne som er representert på seminaret, og de skal snakke mer om disse temaene. Her er en smakebit.

Tirsdag 17.april arrangerer BigBlue&Company et frokostseminar

Tirsdag 17.april arrangerer BigBlue&Company et frokostseminar

Butikkommunikasjon, POS-materiell
Vi har målinger som viser at over 80 prosent av Point of Sales (POS) ikke registreres av shopperne. Først og fremst fordi mye POS-materiell inneholder feil, og mangler viktige elementer eller at materiellet er hengt opp feil. Vi har erfaring med at en POS med for eksempel tydelig prising av produktet selger bedre enn den samme plakaten uten pris. Vi har erfaring med at med de rette produktene, den rette plasseringen og den rette POS’en, så starter shopperen med å handle tidligere, og shopperen som kjøper en vare allerede i den første sonen kjøper mer enn de som ikke starter handelen her. Maxbo skal snakke om sin erfaring med riktig bruk av POS-materiell i butikk på seminaret.

Økt salg gjennom kundeinnsikt  
Eye-tracking er en unik metode for å objektivt måle forbrukernes oppmerksomhet og reaksjoner i butikk ved bruk av høyteknologiske briller. Brillene har sensorer som måler brukerens øyebevegelser og reflekterer dem mot et kamera som filmer brukeren i et ”første-person perspektiv”, i vidvinkel.  Når brukerens pupiller fokuserer på et objekt (f.eks.: produkt, pris, plakat) oversettes dette til datapunkter som kan analyseres. En kundestrømsanalyse er et godt verktøy for å hjelpe retailere å forstå hvordan kunden oppfører seg i butikken. Den kan gi svar på parametere som blant annet trafikk, besøkte områder, hvordan kunden beveger seg rundt i butikken og oppholdstid. Vi har målinger som viser at over 80 prosent av kundene besøker mindre enn 25 prosent av butikken – og at store deler av butikkarealet ikke blir benyttet av kundene.

Eye-tracking og kundestrømsanalyse er to verktøy Vitusapotek har brukt i noen av butikkene sine for å få bedre kjennskap til hvordan man kan øke salget gjennom kundeinnsikt. Kunnskap om hvorfor kundene besøker butikken, hvordan de beveger seg i butikken, hva de ser på og hva de gjør gir deg verdifull innsikt i hvordan butikken eller kategoriene i butikken burde forbedres. Evnen hver kategori eller hvert produkt har til å lede kunden til kjøp er viktig input i arbeidet med den riktige plasseringen av kategori/produkt og i jakten på forbedringspotensialet.

Vi ser frem til å se deg!

2
Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

© 2018 BigBlue&Company
Velkommen tilbake.